Liukkaat jalkakäytävät eivät ole ilmastollinen välttämättömyys Virossa

Joka talvi valitamme ja ruikutamme siitä, kuinka mahdotonta ja vaarallista jalankulkijoiden on kulkea paksussa lumessa tai jäätyneillä jalkakäytävillä. Ratkaistaan tämä jalkakäytävien raivausongelma vihdoin ensi talvena. Tarvittavat puhdistusvälineet ovat saatavilla, meidän on vain muutettava lakia ja kuntien on asetettava prioriteetit, kirjoittaa SAMI Machineryn toimitusjohtaja Villu Valm.

Hiekanlevitin-SLS-1250_387_Kubota-L2-622_19.02 Talvella Viron kaupunkien kadut ovat joskus niin lumen peitossa, että niitä voitaisiin käyttää murtomaahiihtoon. Sulaessaan ne kuitenkin muuttuvat epätasaisiksi luistinradoiksi tai peittyvät suuriin extreme-urheiluun soveltuviin jääsoihin. Vanhukset pelkäävät mennä ulos, koska pelkäävät lonkan murtuvan, jos he kaatuvat. Samaan aikaan kaupunkipoliitikot kehottavat ihmisiä luopumaan autoistaan ja sen sijaan kävelemään, pyöräilemään tai käyttämään julkista liikennettä päästäkseen töihin. Miten tämä voi olla mahdollista tällaisilla teillä? Sen ei tarvitse olla niin. Tukholma, Helsinki, Oslo ja nyt myös suuri osa Riikaa ovat yhtä hyvin puhdistettuja lumesta talvella ja liukastumista torjutaan säännöllisesti. Naapurimaissa sataa lunta aivan kuten Viron kaupungeissa, ja lämpötila hyppii myös ylös ja alas talvella, plussasta pakkaseen. Toisin kuin meillä, heillä on hyvin hoidetut jalkakäytävät, eivätkä ihmiset riko luitaan.

Kunnat siivoavat lumen pois naapuripääkaupungeissa

Erona on, että naapuripääkaupungeissa jalkakäytävien puhdistus on kuntien vastuulla ja sekä jalkakäytävien että teiden lumet ja liukastumisen ehkäiseminen hoidetaan keskitetysti. Viron rakennusmääräyskokoelma velvoittaa kuitenkin edelleen kaupunkien ja kylien jalkakäytävien vieressä olevien maiden omistajia suorittamaan nämä työt. Pohjimmiltaan asunnonomistajien on puhdistettava kaupungille kuuluvat tiet, ja jos he eivät tee sitä riittävän huolellisesti, he saavat sakot. Jos tuhannet ihmiset tekevät tätä työtä sakkojen uhalla eri resurssiensa ja aikavarojensa rajoissa, ei yksinkertaisesti ole mahdollista varmistaa, että teitä hoidetaan yhtenäisesti ja korkeatasoisesti. Esimerkiksi Tallinnassa asunnonomistajat ylläpitävät tällä tavoin noin miljoonaa neliömetriä teitä. Tämä toimintatapa ei yksinkertaisesti toimi. Suuret taloyhtiöt, toimistorakennusten omistajat ja yritykset voivat ostaa joitakin puhdistuspalveluja, mutta pienten asuntojen ja talojen omistajat joutuvat lapioimaan lunta pois teiltä itse. Heillä ei ole välineitä tai aikaa tehdä sitä työn ja koulun ulkopuolella. Ihmiset eivät pääse töistä ja koulusta puhdistamaan teitä, kun ulkona sataa lunta tai lämpötila alkaa mennä pakkaselle. Monet ovat poissa kotoa päiviä kerrallaan, Viron toisella laidalla tai ulkomailla. Ihmiset sairastuvat usein talvella, eikä iäkkäillä asunnonomistajilla välttämättä ole voimaa ja terveyttä tehdä tarvittavaa työtä. Siksi jalkakäytävämme ovat joskus niin vaikeakulkuisia. Erityisesti omakotitaloalueilla voimme myös nähdä tilanteen, jossa jalankulku- ja ajotiet, jotka asunnonomistajat ovat puhdistaneet aamulla, tukitaan taas lumella päivän aikana lumiauran puhdistaessa ajotiet. Kun lämpötila nousee päivällä ja laskee illalla, tämä lumi muuttuukin jäävuoreksi, jota ei voi ihmisvoimin päihittää. Erityisesti omakotitalojen alueella voimme myös nähdä tilanteen, jossa jalankulku- ja ajotiet, jotka asunnonomistajat ovat puhdistaneet aamulla, tukitaan taas lumella päivän aikana lumiauran puhdistaessa ajotiet. Kun lämpötila nousee päivällä ja laskee illalla, lumi muuttuukin jäävuoreksi, jota ei voi ihmisvoimin päihittää. Kunnallinen poliisi kuitenkin sakottaa sinua siitä, että et puhdista sitä. Jalkakäytävien puhdistamiseen on välineitä Vaikka robotit harjaavat jalkakäytävämme, puhdistamme silti jalankulkutiemme lapioilla, kirveillä ja rautatangoilla ikään kuin eläisimme 1700-luvulla. Nykyaikaisia laitteita on kuitenkin olemassa, kuten pieniä robotteja, joissa on sahat ja telaketjut. Jälkimmäinen on kuitenkin edelleen tulevaisuuden tekniikkaa, ja tällä hetkellä pienet kuormaajat, traktorit ja jopa mönkijät, jotka on varustettu oikean kokoisilla lapioilla ja graniitti- tai hiekkapuhaltimilla liukkaita jalkakäytäviä varten, pystyvät täysin hyvin puhdistamaan lumen pois. Tietenkin asunnonomistajien mielestä tällaisten laitteiden ostaminen olisi kohtuuttoman kallista. Kunnilla olisi niihin varaa, mutta paljon järkevämpää on ulkoistaa lumen ja jään poisto jalkakäytäviltä tienhoitoyritykselle. Samalla tavalla kuin teiden kunnossapito teetetään tällä hetkellä, jalkakäytävien kunnossapito voitaisiin teettää tulevaisuudessa. Tämä edellyttäisi kuitenkin ensin rakentamismääräyskokoelman muuttamista siten, että lumen ja sohjon poistaminen jalkakäytäviltä kuuluisi kunnan vastuulle. Kunnat tietysti valittavat, ettei niillä ole rahaa. Kyse on kuitenkin enemmänkin asioiden asettamisesta tärkeysjärjestykseen. Jos kaupungin viranomaiset ovat jo sitoutuneet houkuttelemaan/kannustamaan ihmisiä käyttämään julkista liikennettä, polkupyöriä ja kävelyä yksityisajoneuvojen sijaan, kansalaisille on luotava olosuhteet tämän toteuttamiseen. Esimerkiksi Tallinnan kaupunki on aiemmin väittänyt, että jalkakäytävien keskitetty lumenauraus maksaisi noin 20 miljoonaa euroa. Pääkaupungin budjetti tälle vuodelle on 1,26 miljardia euroa. Tämä summa on varmasti mahdollista kohdentaa uudelleen kaupungin painopisteiden mukaisesti. Seuraavaksi voitaisiin keskustella siitä, miten teiden kuntoasetusta voitaisiin uudistaa niin, että jalkakäytävien talvikunnossapitostandardit saataisiin pohjoismaisten standardien mukaisiksi.

Viimased uudised

SAMI-yhtymän ylioppilasstipendi on myönnetty Mart Dudinille

Ennen todistuksen luovuttamista meillä oli ilo esitellä Martille tuotantolaitoksemme Sauessa ja tarjota hänelle mahdollisuus nähdä tuotekehitysprosessimme läheltä. Tämä antoi Martille perusteellisen käsityksen toiminnastamme ja tulevaisuuden suunnitelmistamme. Loe edasiicon/16/arrow-right

Martin Järveoja kilpailee kauden alussa vihreässä kypärässä

Koska Martin on käyttänyt tuotteitamme aiemmin, olemme iloisia voidessamme työskennellä urheilijan kanssa, joka todella arvostaa yritystämme. Martin kilpailee Monte Carlosta 25. tammikuuta alkavalla WRC-kaudella 2024 näyttävässä uudessa SAMIn suunnittelemassa vihreässä kypärässä... Loe edasiicon/16/arrow-right

SAMI-yhtymän perustutkintostipendi

"SAMI Group Undergraduate Scholarship" on suunnattu yhdelle menestyvälle Tallinnan teknillisen yliopiston teknillisen tiedekunnan perustutkinto-opiskelijalle. Tarjoamme myös yhdelle opiskelijalle mahdollisuuden suorittaa harjoittelu yrityksessämme SAMI Machinery. Loe edasiicon/16/arrow-right