AJORADAN HOITO: teiden ja aukioiden oikea-aikainen puhdistus vähentää terveyshaittoja
Aurinkoinen ja kuiva kevätpäivä voi olla kaupunkilaisille epämiellyttävä ja epäterveellinen kokemus katupölyn takia. Oikeilla puhdistusmenetelmillä ja kunnallisilla vaatimuksilla estetään katupölyn muodostuminen ja lentäminen, kirjoittaa SAMI Machineryn toimitusjohtaja Villu Valm.
Keväällä kaupunkeihin saapuu pölyaika, jolloin lumen sulamisen jälkeen tuuli alkaa kuljettaa suuria pölyhiukkasia. Talven aikana lumen päälle on kertynyt paljon likaa, joka sulamisen jälkeen muuttuu katupölyksi. Se sisältää erikokoisia ja -tyyppisiä hiukkasia, joita syntyy esimerkiksi nastarenkaiden kuluessa asfalttiin, autojen jarruista ja renkaiden kulumisesta, mutta myös hiekoitushiekasta, rakennustyömaiden pölystä sekä siitepölystä.
Sään vaikutus pölyn määrään on suuri, ja erityisen paljon sitä leijailee aurinkoisina ja kuivina kevätpäivinä. Suurimmat ongelmat ilmenevät kaupungeissa ja vilkkaasti liikennöityjen teiden varsilla, mutta myös pienemmillä taajama-alueilla.
Sen lisäksi, että silmiin ja nenään tunkeutuva katupöly estää ihmisiä nauttimasta keväästä ja tuulen mukana lentävä hiekka vahingoittaa autojen tuulilaseja ja maalipintoja, ovat kiinteät pienhiukkaset myös erittäin haitallisia terveydellemme. Euroopan ympäristöviraston mukaan kiinteät pienhiukkaset aiheuttavat Euroopassa vuosittain yli 400 000 ennenaikaista kuolemaa. Yksi pienhiukkasten lähde onkin katupöly.
Tutkijoiden mukaan alle 2,5 mikrometrin kokoiset hiukkaset tunkeutuvat syvälle keuhkoihin ja voivat vaurioittaa kudoksia. Lääkärien mukaan kiinteiden hiukkasten aiheuttama ilman saaste vaikuttaa eniten pieniin lapsiin, iäkkäisiin sekä kroonisia hengitys- ja sydänsairauksia sairastaviin ihmisiin. Kun katupölyä on runsaasti, voi se olla vaarallista myös suhteellisen terveille ihmisille ja edesauttaa erilaisten sairauksien syntyä. Lisäksi katupöly on haitallista ympäristölle.
Mitä sitten voidaan tehdä liiallisen katupölyn syntymisen estämiseksi? Viime vuosikymmeneen verrattuna tilanne on Tallinnassa jo parempi pelkästään siksi, että kaupunginjohtajat päättivät liukkauden torjunnassa luopua hiekan käytöstä ja korvasivat sen graniittimurskeella. Kaupunkilaiset voisivat osaltaan auttaa vaihtamalla autoihin kesärenkaat nastarenkaiden tilalle heti, kun ilmat lämpenevät. Pelkästään kaupungissa liikkuvien kannattaisi suosia kitkarenkaita.
Nopeimman vaikutuksen tuo kuitenkin katupölyn oikea-aikainen ja tehokas siivous. Sitä tulisi tehdä keväällä yhtä järjestelmällisesti kuin teiden lumenaurausta talvella. Suurilla valtateillä harjaus on alkamassa juuri nyt ja kestää 15. toukokuuta saakka. Myös kaupungeissa harjaus on käynnissä, mutta lumen auraukseen verrattuna se tapahtuu huomattavasti hillitymmin. Pääkaupungin uudella koalitiolla voisi olla keskustelunaiheena lumen keskitetyn poiston lisäksi myös kaupungin järjestämä katupölyn keruu.
Kalsiumkloridia ruiskuttamalla pöly saadaan sidottua, ja harjaamalla lika voidaan kerätä talteen. Nykyisin on olemassa erityisiä harjoja sekä ajoratojen että jalkakäytävien puhdistamiseen. Erittäin haitallista on, jos pihojen ja jalkakäytävien puhdistuksessa käytetään lehtipuhaltimia, jotka nostavat pienhiukkasia entisestään ilmaan.
Kuntien kannattaisi myös harkita määräystä, joka velvoittaisi pihojen ja parkkialueiden omistajat puhdistamaan alueensa pölystä lumen sulamisen jälkeen.
Kaupungeissa pölyä syntyy runsaasti myös rakennus- ja purkutöistä. Rakennustyömaiden läheiset kadut ovat yleensä hyvin likaisia, ja autot sekä tuuli kuljettavat lian ympäri kaupunkia. Erityisesti purkutöihin liittyy valtavasti pölyä, kun rakennuksia puretaan kuivalla säällä eikä aluetta kastella samanaikaisesti.
Vaikka Tallinnan järjestyssäännöt sanovat selvästi, että rakentajan on estettävä roskan, mudan ja pölyn kulkeutuminen työmaalta ajoväylille ja jalkakäytäville, on tämä edelleen suuri ongelma. Kaupungin virkamiehet ovat kuulemma yrittäneet motivoida rakennusliikkeitä pitämään työmaansa siistinä sekä kehuilla että sakoilla, mutta valitettavasti kaikki yritykset eivät huolehdi rakennuspölynsä hallinnasta. Työmaalta poistuvien ajoneuvojen renkaiden pesu on kallis velvoite, eikä työn tilaajatkaan välttämättä hyväksy tätä kustannusta. Rakennuspölyn leviämistä voitaisiin vähentää asettamalla kunnissa vastaavat vaatimukset rakennus- ja purkukohteiden omistajille ja kehittäjille.
Pelkkä luutalla huiskiminen ei riitä — katupölyä on torjuttava ennalta ja olemassa oleva lika kerättävä ajoissa nykyaikaisella tekniikalla talteen.